Cikk a Veszprém megyei Naplóban
2013. január 05., 07:19 szerző: Győrffy Árpád
A pótszékeket is megtöltő hallgatóságot az
apátság munkatársa, Csizmazia Bulcsú köszöntötte. Mint elmondta, Mali Katalin
2002 óta a Tihanyi Bencés Apátság orgonaművésze. Zenetanárként és művészként is
egyaránt a legfontosabb számára, hogy a zenét mindenkivel megszerettesse. A
keddi koncerttel ezt bizonyította is.
A jól összeválogatott műsort az 1972-ben
elhunyt Pikéthy Tibor Improvisatio a Himnusz fölött című darabja nyitotta. A
zene egyszerre volt az új esztendőt köszöntő nemzeti fohász, ugyanakkor egy teljesen
egyedi mű, ami hangokban még plasztikusabban megjelenítette a versben eleve
megtalálható érzelmeket.
A második darab, Johann Sebastian Bach H-moll
prelúdium és fúgája afféle zenei rejtvény és emlékezés volt a Veszprémi Liszt
Ferenc Kórustársaság tavaly elhunyt karnagyára, Kollár Kálmánra, aki Mali
Katalin számára meghatározó személy volt a vele való közös munka és muzsikálás
kapcsán. A művész Bach darabjával közvetve idézte meg a Kollár számára
rendkívül fontos Kodály Zoltánt. Ez volt egyúttal a rejtvény is: Bach
fúgatémájában fel lehetett fedezni azt a magyar zenében Tinódi óta gyakran
előforduló motívumot, amit Kodály is többször használt műveiben.
Mali Katalin számára a legfontosabb, hogy a
zenét mindenkivel megszerettesse (Fotó: Győrffy Árpád)
A műsor első harmadát Cesar Franck különösen
"festői" hangzású, hatalmas ellentétekkel dolgozó, nagy virtuozitást
igénylő Piece heroique című darabja zárta, amit Jean d'Arc története alapján
írt a francia romantikus szerző.
A második harmadban Mali Katalin tavalyi
délolasz koncertjeit megidézve visszatértünk a 17. századi zenékhez. Előbb
Girolamo Frescobaldi Recercar (Messa della Madonna) című művét hallottuk,
amiben Mali Katalin maga énekelte a gregorián dallamot. Majd a német Johann
Jacob Froberger játékos Canzonája következett. Ezt a blokkot a 2000-ben elhunyt
Farkas Ferenc által feldolgozott 17. századi magyar táncdallamok zárták.
A tihanyi koncert zárórészét a Németországban
élő Gárdonyi Zsolt dzsesszes hangvételű, Mozart changes című darabja nyitotta,
amivel Mali Katalin a decemberben elhunyt világhírű dzsesszzongoristára, Dave
Brubeckre emlékezett. Ezután a 19. század végén élt francia szerző, Leon
Boelmann Gótikus szvitjéből az Ima című harmadik tétel lágy dallamai
következtek, hogy aztán Louis Vierne Westminsteri harangok című darabjával
ismét megtapasztalhassuk, milyen dinamikára, hangzásokra képes egy jó orgona,
ha értő művész szólaltatja meg.
Győrffy Árpád
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése