hétfő, január 07, 2013

Különleges zenei utazás a hangszerek királyával


Cikk a Veszprém megyei Naplóban

2013. január 05., 07:19 szerző: Győrffy Árpád
Különleges zenei utazáson vehettek részt a tihanyi apátsági templomban Mali Katalin újévi orgonakoncertjének hallgatói. A mai orgonák elterjedésétől, a 17. századi barokk zenétől napjaink dzsesszes stílusáig minden fontosat hallhattak, amit a hangszerek királyán az elmúlt korokban megszólaltattak.
A pótszékeket is megtöltő hallgatóságot az apátság munkatársa, Csizmazia Bulcsú köszöntötte. Mint elmondta, Mali Katalin 2002 óta a Tihanyi Bencés Apátság orgonaművésze. Zenetanárként és művészként is egyaránt a legfontosabb számára, hogy a zenét mindenkivel megszerettesse. A keddi koncerttel ezt bizonyította is.
A jól összeválogatott műsort az 1972-ben elhunyt Pikéthy Tibor Improvisatio a Himnusz fölött című darabja nyitotta. A zene egyszerre volt az új esztendőt köszöntő nemzeti fohász, ugyanakkor egy teljesen egyedi mű, ami hangokban még plasztikusabban megjelenítette a versben eleve megtalálható érzelmeket.
A második darab, Johann Sebastian Bach H-moll prelúdium és fúgája afféle zenei rejtvény és emlékezés volt a Veszprémi Liszt Ferenc Kórustársaság tavaly elhunyt karnagyára, Kollár Kálmánra, aki Mali Katalin számára meghatározó személy volt a vele való közös munka és muzsikálás kapcsán. A művész Bach darabjával közvetve idézte meg a Kollár számára rendkívül fontos Kodály Zoltánt. Ez volt egyúttal a rejtvény is: Bach fúgatémájában fel lehetett fedezni azt a magyar zenében Tinódi óta gyakran előforduló motívumot, amit Kodály is többször használt műveiben.

Mali Katalin számára a legfontosabb, hogy a zenét mindenkivel megszerettesse (Fotó: Győrffy Árpád)
A műsor első harmadát Cesar Franck különösen "festői" hangzású, hatalmas ellentétekkel dolgozó, nagy virtuozitást igénylő Piece heroique című darabja zárta, amit Jean d'Arc története alapján írt a francia romantikus szerző.
A második harmadban Mali Katalin tavalyi délolasz koncertjeit megidézve visszatértünk a 17. századi zenékhez. Előbb Girolamo Frescobaldi Recercar (Messa della Madonna) című művét hallottuk, amiben Mali Katalin maga énekelte a gregorián dallamot. Majd a német Johann Jacob Froberger játékos Canzonája következett. Ezt a blokkot a 2000-ben elhunyt Farkas Ferenc által feldolgozott 17. századi magyar táncdallamok zárták.
A tihanyi koncert zárórészét a Németországban élő Gárdonyi Zsolt dzsesszes hangvételű, Mozart changes című darabja nyitotta, amivel Mali Katalin a decemberben elhunyt világhírű dzsesszzongoristára, Dave Brubeckre emlékezett. Ezután a 19. század végén élt francia szerző, Leon Boelmann Gótikus szvitjéből az Ima című harmadik tétel lágy dallamai következtek, hogy aztán Louis Vierne Westminsteri harangok című darabjával ismét megtapasztalhassuk, milyen dinamikára, hangzásokra képes egy jó orgona, ha értő művész szólaltatja meg.
Győrffy Árpád